Amanda Bessford & Emilia Johansson

Helgens tävling

Ännu en lång helg som har gått. I torsdags var det rätt lugnt. Putsade och laddade inför helgens tävling som började redan på fredagen. Hoppaning stod det på schemat denna gången.


I fredags hoppade LC och LB och i lördags bara en LC+. Marijo har hoppat helt fantastiskt på framhoppningen. Han har haft det här suget och verkligen tagit tag i hindren vilket inte han har haft på några år. Går in i LCn får 4 fel, ett stopp på fjärde hindret, släppte tyglen 1 millimeter i en millisekund.. men hoppade sedan resten av banan väldigt bra. Hoppade sedan LB samma här tog tag i hindren på framhoppningen. Inne på banan så hoppade 1:an lite slvarvigt och tvåan en stor oxer ur sväng som han bara klippte till över och sen stannar på trean, samt här blir vi också uteslutna. Verken mamma eller jag vet inte varför han stannade. Åkte hem och stretchade och masserade honom sedan ut i hagen. 

Nästa dag, lördag, samma här helt magisk på framhoppningen. Väldigt pigg och glad. Det var en väldigt simpel sväng till ettan. Kommer från kortsidan och svänger in, måste hålla koll på yttersidan och ha energi, jo och det hade jag. Marijo blev ännu hetare och jag kunde inte svänga så fick lägga en volt till höger sen hoppade han det bra. En sväng till tvåan inget konstigt med det hindret, men stannar.. Får över honom på tredje försöket tappar balansen och kan inte svänga. Så väljer att ut gå men tar första hindret en gång till.. då var det bara 95cm vilket inte är högt för oss. Kände att något är fel. 

Många som kom fram och sa att han var rädd, jag blev det lite förbannad och sa att nej det är han inte, för isåfall hade han inte hoppat så bra på framhoppningen. Men något var det. Var min ridning inte bra? Eller har han ont någonstans? Eller sitter det bara i hans huvud? 

I söndags skrev jag till min veterinär som kom igår, måndag, och hon tror det är en inflammation i hans framben. Men i väldigt tidigt stadie, vilket hon berömde mig för att jag tog kontakt så tätt inpå tävlingen. 

Så nu ska vi ge honom metacam framtilloch med fredag och sedan sätta igång honom försiktigt på söndag. Sedan ska min veterinär komma ut förhoppningsvis på måndag och då hoppas jag att han är helt återställd.

Blir ingen tävling i Värnamo, men förhoppningsvis i Aneby eller om det finns någon veckan efter för sen är det new forest mästerskapen.

Marijo är min kämpe!!!❤️